De berichtendienst WhatsApp heeft wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers. Dat is ongeveer een op de zeven mensen die op aarde leven.
Dat maakte mede-oprichter Jan Koum in de nacht van maandag op dinsdag bekend via een bericht op Facebook.
Wereldwijd worden er dagelijks zo’n 42 miljard berichten verstuurd. Verder gaan er iedere dag zo’n 1,6 miljard foto’s en 250 miljoen video’s van de ene naar de andere gebruiker. In Nederland gebruiken bijna 10 miljoen mensen WhatsApp, bleek uit recent onderzoek van Newcom.
WhatsApp is de eerste chatapp ter wereld die meer dan een miljard gebruikers heeft. Facebook Messenger heeft er zo’n 800 miljoen, het Chinese WeChat 650 miljoen en het Japanse Line 212 miljoen.
Het zeven jaar oude WhatsApp werd in 2014 door Facebook overgenomen. Toen waren er nog 'maar' 450 miljoen gebruikers. Met de deal was een bedrag gemoeid van ongeveer 22 miljard dollar.
Nieuw verdienmodel
Facebook-oprichter Mark Zuckerberg heeft dat aankoopbedrag nog lang niet terugverdiend. WhatsApp heeft een omzet van enkele tientallen miljoenen op jaarbasis en boekt verliezen van meer dan 100 miljoen dollar.
Nu heeft de 31-jarige Zuckerberg herhaaldelijk aangegeven geen haast te hebben met WhatsApp. Hij is maar wat blij dat de 1 miljard gebruikers van de berichtendienst nu onder de paraplu van Facebook vallen. Bovendien is een potentiële concurrent van het sociale netwerk onschadelijk gemaakt. Maar er moet meer uit één van de populairste communicatiemethodes ter wereld te halen zijn.
Dat weet ook WhatsApp-oprichter Jan Koum. Eerder deze maand gaf hij de eerste aanzet voor een nieuw verdienmodel voor de berichtendienst. De betaalde abonnementen van 1 euro per jaar gaan verdwijnen. Nu moet WhatsApp groeien als communicatieplatform tussen consumenten en bedrijven. Dit heet ook wel conversational commerce.
Het idee daarachter is om de vertrouwde omgeving van een berichtenapp te gebruiken als schakel tussen bedrijven en consumenten. Iemand hoeft geen zoekwoorden in te tikken of filters in te stellen, het gesprek is de interface om dingen te regelen.
Oprichter Koum ziet kansen op de zakelijke markt, om met de berichtendienst klantcontact te faciliteren. Bedrijven gebruiken WhatsApp namelijk al om de dienstverlening te verbeteren.
Voorbeelden uit Nederland
Zo is het bij verzekeraar Ditzo mogelijk om autoschade te melden via WhatsApp. Een klant moet daarvoor drie foto’s van de schade appen naar een telefoonnummer, samen met het polisnummer en eventueel een ingevuld schadeformulier. Suitsupply, de Nederlandse winkelketen voor maatpakken, geeft onder meer kledingadvies via WhatsApp.
Koum voorziet dat banken en luchtvaartmaatschappijen op eenzelfde manier kunnen communiceren met klanten, om bijvoorbeeld een foute overboeking te melden of te informeren over een vertraagde vlucht. De topman wil het komende jaar verschillende tools testen die speciaal gemaakt zijn om het klantcontact zo makkelijk mogelijk te maken. Te denken valt onder meer aan een ingebouwde betaalmethode. Uiteindelijk zouden bedrijven dan moeten betalen om de extra diensten te gebruiken.
Maar de plannen om WhatsApp’s verdienmodel om te gooien zijn nog lang niet uitgekristalliseerd en verkeren nog in een zeer pril stadium, gaf Koum onlangs aan op de conferentie in München. “We hebben nog geen regel computercode geschreven.”
Een ding staat volgens de oprichter echter vast: WhatsApp gaat geen advertenties tonen in de app.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl